آخرین اخبار

دکتر خواجه بیشک: نظارت بر فروشگاه های آرایشی و بهداشتی تشدید می شود
دکتر خواجه بیشک: نظارت بر فروشگاه های آرایشی و بهداشتی تشدید می شود

1401/10/03
تعداد بازدید:49

در بازدید میدانی رئیس اداره نظارت بر مواد خوراکی،آشامیدنی و بهداشتی مطرح شد؛
صدور پروانه های بهداشتی تسهیل می شود

1401/09/22
تعداد بازدید:44

کشف کارگاه داروهای تقلبی در مراغه
کارگاه غیرمجاز داروهای تقلبی در شهرستان مراغه کشف شد

1401/09/12
تعداد بازدید:44

مدیریت غذا و دارو برگزار کرد
چهارمین کمیته فنی قانونی مدیریت غذا و دارو برگزار شد

1401/08/10
تعداد بازدید:50
    تاریخ : يکشنبه 10 دي 1402
    کد 143

    حضور سرپرست مدیریت غذا و دارو در همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور

    حضور سرپرست مدیریت غذا و دارو در همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور

    دکتر مجتهدی در همایش معاونین غذا و دارو کشور در دانشگاه جندی شاپور اهواز حضور یافت

    به گزارش روابط عمومی مدیریت غذا و دارو سرپرست مدیریت غذا و دارو در همایش معاونین غذا و دارو کل کشور در دانشگاه جندی شاپور اهواز حضور یافت که در این همایش در خصوص مسائل پیرامون سازمان غذا و ارو و چالش های حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی بحث و تبادل نظر بعمل آمد
    به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه جندی شاپور اهواز: دکتر سید حیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در این جلسه به وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری در کشور اشاره کرد و اظهار کرد که وضعیت در این دو حوزه در سال جاری بهتر از سال قبل بوده و در حوزه دارو پس از مدتی تاخیر در تخصیص ارز، از اواخر تیرماه شرایط تخصیص و تامین با همکاری بانک مرکزی بهبود یافت
    وی با اشاره به کاهش کمبودهای دارویی در ماه های اخیر اظهار کرد: داروهای وارفارین و متی مازول داروهایی بودند که طی ماه‌های اخیر با کمبود مواجه بود که خوشبختانه محموله‌هایی از این داروها توزیع و محموله‌های بعدی نیز تامین و توزیع خواهد شد.
    معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مشکلات ایجاد شده در حوزه شیرخشک در نمای بیرونی و فضای رسانه بیشتر از واقعیت بود، گفت: به دلیل مشکلاتی که در چهار ماهه اول سال در تامین ارز داشتیم تامین ماده اولیه شیرخشک با مشکل مواجه شد و تولیدکنندگان بزرگ این فرآورده از ذخایر خود نسبت به تامین بازار اقدام کردند؛ در شهریور و مهر به دلیل کم شدن ۲۰ درصدی ذخایر اصلی و بروز نگرانی بین خانواده‌ها و خرید بیشتر، مشکلاتی در بازار به وجود آمد به طوری که در برخی از آمارها برخی افراد اقدام به خرید ۲۰۰ قوطی شیر خشک کرده بودند.

    وی با اشاره به اهمیت تجویز و مصرف منطقی داروها اظهار کرد: متاسفانه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به حوزه سلامت باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود؛ اخیراً چند آنتی بیوتیک جدید وارد فهرست دارویی کشور شده است اما باید در مورد مصرف بی‌رویه و اندیکاسیون‌های تجویز این داروها اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

    رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر  لزوم ایجاد سقف مجاز و اصلاح اندیکاسیون‌ها به خصوص در مورد اقلام دارویی دارای کمبود گفت: در برخی از داروها مانند آلبومین که تامین آنها سخت و پرهزینه است مصرف بی‌رویه و نادرست را شاهد هستیم که باید در سامانه نسخه نویسی الکترونیک برای اندیکاسیون آن‌ها محدودیت‌هایی اعمال شود‌.

    وی با بیان به اینکه اساساً با فروش اینترنتی دارو به شکل موجود مخالفیم، تصریح کرد: دارو مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است و با سایر محصولات  قابل قیاس نیست چرا که دارو نیاز به کنترل‌های خاص و دقیق دارد.

    معاون وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر فروش اینترنتی دارو غیرقانونی است و  داروهای تقلبی، غیرمجاز و غیر ایمن در بستر فضای مجازی و بدون اینکه بدانیم این فرآورده دارو است یا دارونما به دست مصرف کننده می‌رسد. ما نظارت‌های سختی روی داروخانه‌ها اعمال می‌کنیم اما سکوهای اینترنتی داروهایی قاچاق، غیر مجاز و با منبع نامعلوم را به فروش می‌رسانند.

    رییس سازمان غذاودارو از مردم خواست که به هیچ وجه از  بسترهای ناامن که سازمان غذا و دارو تا این لحظه هیچ یک از آنها را تایید نکرده است دارو تهیه نکنند و در صورت خرید مسئولیت هر عواقبی با خریدار است.

     وی با اشاره به اینکه تسهیل دارو رسانی درب منزل به صورت آزمایشی برای والدین شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد اجرایی شده است، خاطرشان کرد: درحال تدوین دستورالعمل دارورسانی درب منزل هستیم تا دسترسی مردم به دارو را درب منزل مهیا کنیم؛ این موضوع فروش اینترنتی دارو نیست بلکه دارو رسانی درب منزل است که دستوالعمل آن در حال تدوین بوده و بر این اساس داروی سالم از طریق داروخانه، زیر نظر داروساز از مسیر سالم به دست بیمار واقعی خواهد رسید.

    • نوشته شده
    • توسط خبرزنfda خبرزن
    • تعداد بازدید 53
    • ویرایش شده
    • در يکشنبه 10 دي 1402
    • توسط ???? ???? روابط عمومی ( پایگاه خبری وب دا)